tirsdag 7. oktober 2008

Mine interesser

Jeg er interessert i å lese dikt og noveller.
Jeg er interessert i å lese om forfatterene for å bedre skjønne det de har skrevet om.
Jeg er ikke interessert i å selv skrive om diktet/novellen og dens forfatter.
Jeg er interessert i hvordan og hvorfor folk snakker som de gjør. Hvor de kommer fra og hvor de har flyttet rundt osv.
Jeg er mindre interessert i hvor de har apokope, tjukk l og -e, -a eller -å ending i infintiv.
Jeg er ikke interessert i å skrive om hvorfor en person er derfra fordi han snakker sånn og slik. Forbi det som regel ikke stemmer. Pga av flytting og foreldre og skole og venner og andre morsomme påvirkningsfakotorer.
Jeg er interessert i setninger som er morsomt bygd opp, som gjerne blir sett på som gramatisk feil. (...skyld på Nemi... Fine damen... ;))
Jeg er ikke (overhodet ikke) interessert i å analysere gramatisk, riktige setninger som ikke henger på greip. Subjektspredikativ og adverbialspredikativ og tresktruktur og dypstruktur og overflatestruktur og ...
Ja.
Det jeg prøver å si, jeg tror jeg er på feil hylle.
Nå skal jeg skrive ferdig oppgaven min.
(Les: Nå skal jeg ta bilder av pusen min.)

4 kommentarer:

  1. Eg forstår deg.
    Av og til sit eg i forelesning og tar meg i å tenke at det er ikkje så moro å analysere setningar i hjel.

    Kor artig er det egentleg å finny ut kva gruppe genitivet tilhøyrer (her det heile fem forskjellige, men den ein blir sett på som ei undergruppe av ein av dei andre av mange akademikarar, så den tells ikkje alltid).

    Sukk.. Studier er stress..
    snakka med eine forelesarinna mi i går. Ho sa at viss ein gjekk glipp av ei forelesning, kunne det fort bety ein karakter eller to lavare på eksamen. Det er jo sånt ein vil høyre.

    SvarSlett
  2. By the way, ka skjer med den dystre bakgrunnen?

    SvarSlett
  3. Her var det mørkt ja! Slitsomt med ihjelanalyse av flotte norske setninger?:p Forstår den godt altså!
    Men søt, det er du!

    SvarSlett
  4. Men no har vi svenskuke, å det e litt gøy ^^,
    E det så dystert...? Syns grått e fint... ;)
    Men det e kanskje litt mørkt ja, ska fikse sjø! ;P

    SvarSlett